domingo, 1 de marzo de 2009

Antitrust multa a Barilla (nuestra querida casa matriz)


Source: Reuters26/02/2009

Milan, Feb 26 - Italy's antitrust authority has fined 26 pasta makers and an industry group 12.5 million euros for operating a cartel, the agency said on Thursday.

Barilla, the world's biggest pasta maker, was handed the largest fine, 5.7 million euros, for the price-fixing scheme.The cartel's members made up about 90 percent of Italy's market for pasta, a national staple, the antitrust watchdog said in a statement.The companies and the Industrial Union of Italian Pasta Makers (UNIPI) "put into practice a restrictive-competition accord aimed at harmonising increases in the sale price for semolina dry pasta that applies to the retail sector," it said.The price-fixing ran from October 2006 until at least the beginning of March 2008, the authority said. From May 2006 to May 2008, the average price to retailers increased 51.8 percent, while the final price to consumers rose 36 percent.In a statement, Barilla called the ruling "baseless" and said it would appeal.UNIPI said in a separate statement there had been no speculation in the sector nor an accord that could damage consumers.Garofalo, which was fined 474,401 euros, rejected the finding. The company reserves the right to take further action, it said in a statment.The authority also fined the Unionalimentari food association 1,000 euros for directing members on a uniform price increase.


El Organismo de Defensa de la Competencia de Italia ha multado a 26 fabricantes de pasta y a una asociación de industrias con 12,5 millones de euros por funcionar como un cartel, según hizo publico el jueves.
Barilla, el mayor fabricante mundial de pasta, obtiene la multa más elevada, 5,7 millones de euros por fijar los precios.
Los miembros del cartel fabrican el 90% del mercado de pasta en Italia, dijo en un informe el organismo antitrust.

Las compañias y la Asociacion de Fabricantes de Pasta Italianos (UNIPI) pusieron en practica un acuerdo de restricción de la competencia al armonizar los incrementos en el precio de venta de la semola seca para pasta que aplicaron al sector detallista.
El rango de precios fue fijado desde octubre de 2006 hasta al menos principios de marzo de 2008, dice este organismo. Desde mayo de 2006 hasta mayo de 2008 la media de los precios de venta al por menor se incrementó un 51’8 % mientras que el precio final al consumidor aumentó un 36%.
En un comunicado Barilla definió “sin fundamento” esta actuación y dijo que apelaría.
UNIPI en un comunicado aparte, señala que no ha habido especulación en el sector ni un acuerdo que pudiera dañar a los consumidores.


Barilla, no sólo malas prácticas en los ERE's.